søndag 16. oktober 2011

Mariusvest på pinnene

 

Enn at jeg sitter med mariusvest på pinnene da! Det hadde jeg ikke trodd da jeg meldte meg på kurs på husfliden høsten 2009 Smilefjes som rekker tunge Men nå er jeg faktisk godt i gang med mønsteret, og det går egentilg ganske bra!

 

Oppskrifta er fra Sandnes hefte – til fjells, og jeg strikker den med hvit base og rund hals. Garnet er sisu, strfasthet 27, pinner 2,5 på vrangbord, og ellers 3.

_1530301318_medium

 

Her er resultatet så langt. Begynte på fredag, så det går overraskende fort!

161020111040

 

Men så 1 spm.. Etter oppskrifta strikker jeg en blanding av str 2 og 4 år. Poden er tynn som en 1åring men normal lang, og blir 3 år i desember. Så strikker bredde 2 år og lengde en blanding av 2 og 4 år.

Strikk glattstrikk i 17 vs 21 cm før mønster – jeg strikket 19 cm.

Strikk mønster 22 vs 25 cm før felling til ermehull.

Hvordan blir nå dette? Skal etterhvert felle til ermehull, så hals, så felle av hele arbeidet. Siden jeg nå strikket 19 cm før jeg begynte med mønster, og verken fulgte 2 eller 4 års størrelse, blir det da tull når jeg skal felle til ermehull, så hals, så arbeidet mtp mønster? Kan jeg plutselig ende opp med å bli ferdig med vesten før jeg har strikket ferdig mønster ELLERS ferdig med mønster før jeg blir ferdig med vesten?

Eller er det så enkelt som å følge mønster, så blir det bra av seg selv?

1 kommentar:

Renathe sa...

Du det der er et vanskelig spørsmål :P Så lenge maskeantallet stemmer overens med hele mønsteret så skal ermhullene komme på rette plassen :) Ville ha strikket hele vesten i 4 år jeg, men jeg strikket stramt :s