søndag 23. oktober 2011

Mariusvest ferdig!

 

- og gjett om jeg ble fornøyd da, hurra!! Ble ferdig med selve vesten tidligere denne uka, men fikk ikke begynt med rød vrangbord før på fredag. Jeg var nemlig veldig usikker på dette, hadde ikke stor tro på meg selv der gitt, hehe! Så jeg fant ut at jeg kunne jo ta med prosjektet på husfliden – det var jo tross alt de som lærte meg å strikke – da må de ta konsekvensene? Der var det god hjelp å få, og det ble så fint, men jeg fikk høre at jeg måtte nok gjøre det meste selv.. uffda.. det blir jo som å hoppe etter Wirkola, plukke opp masker etter garva strikkedame.. Men jeg tok halen mellom beina og satte meg ned fredagskveld – bombesikker på at det ikke ble store suksessen..

 

Men sannelig!! Jeg tror faktisk jeg plukket opp litt lærdom da jeg var innom husfliden også, hehe. Nå sto det i oppskrifta at en skulle plukke opp 100 masker jevnt fordelt. Ja, for det er jo såå lett.. Hvordan skal jeg klare å treffe på det tallet når jeg leter i blinde? Men opptelling etter opp-plukking endte på 102! (eller var det 98?) Uansett; DET er til å godta altså! Og det morsomme er jo at det ser ikke ut som at det er jeg som har gjort dette, det ser feilfritt ut Smilefjes med åpen munn

 

Så i helga har jeg strikket 3 vrangborder på pinne 2,5, sååå kjedelig. Avfellinga skulle gjøres r/vr, og det ble så slakt rundt halsen.. er ikke så flink til å få det til fint samtidig som det ikke bør være for stramt eller slakt. Så jeg bestemte meg for å strikke litt lengre vrangbord rundt ermene også, og brette dobbelt, slik som det gjøres rundt halsen. Og det ble veldig fint det Smilefjes

Strikket ferdig siste rest i morges, og sydd i x antall tråder. Det ble en del ekstra tråder siden det strikkes frem og tilbake på framstykket og bakstykket. Kunne jo tatt med tråden i arbeidet på baksida, men det orket jeg ikke knote med mens jeg strikket. Har nok å tenke på da, hehe!

Fram og bakstykket ble strikket hver for seg, så det ble mønster frem og tilbake. Fikk strikket 3 mønstermasker vrangt før jeg nesten la meg ned og gråt. Gurimalla så vanskelig!! Mønster ble jo “speilvendt”, og det å ha tråden på rett sted, det gikk bare ikke. Heldigvis vet google råd, jeg søkte etter mønster vrangt, og fikk plutselig opp en video med tilbakestikking. Den var redningen, så smart!!

Tilbakestrikking

 

Så da ble det mariusvest, enn det da! Smilefjes 

 

Poden ble lagt for dupp idet jeg festet siste tråd, så han fikk aldri mulighet til å stille opp som modell (sånt må jo gjøres med en gang, kan ikke vente!), så da ble lillesøster modell. Hun hadde egentlig ikke tid, men fikk da knipset fortfort!

 

IMG_3711

 

Denne kan lillesøster arve ja, faktisk så kan hun bruke den hun og. Litt stor, men absolutt brukan!

 

Så var det bilde av vesten da, tatt med og uten blitz.. litt dumt det, for da klarte jeg jo ikke å bestemme meg for hvilket bilde jeg skulle vise frem, så da ble det begge.

 

IMG_3706IMG_3705

 

- vet hvertfall hva storebror skal ha på i ettermiddag når vi skal på kino Smilefjes som blunker

1 kommentar:

Renathe sa...

Så fiiiin den ble!! Flinka!! <3