onsdag 26. oktober 2011

Festdrakt igjen–rød nikkers nr 2

 

Jeg har faktisk rød nikkers på pinnene – igjen! har strikke rød tidligere, vinteren 2010, og den kunne han bruke jula 2010 (2 år) også. Den er strikket 1 års bredde og 2 års lengde.

Til dåpen til Ella (1.mai 2011) strikket jeg marineblå nikkers til Isak. Str 2 år. Men strikket laaangt fra stramt, så den passer faktisk meg over rompa!!! Ellas kjole, også strikket til dåpen, er også strikket løst. Str halvt år, men den er kjempevid..

 

Til jula i år har jeg så lyst til å ha røde juleklær til begge, og jeg ser at Ella kan bruke Isak sin gamle røde nikkers. Hadde vært artig med julekjole, men vi får se. Hun kan jo ha kjøpajulekjole i tillegg. Men Isak må ha ny nikkers, så da er jeg i gang igjen. Strikket str 2 års bredde på livstykket nå, og planen er å strikke 3 års lengde. Han blir jo 3 år i desember.

Livstykket er ferdig ja, og det er strikket stramt. De 3 siste rillene + avfelling er strikket med pinne 2,5 og veldig stramt, felt av med rette masker. Akkurat det ble bra. Men mønsteret ble litt stramt da.. Og det ble bare 46 cm… oi.. isak er jo 54 cm! Føler det er noe feil med målinga mi, men det står 46 altså.. Heldigvis er det tøyelig, men det blir jo ikke så fint mtp mønster. Målte den andre røde, og den er 44 (strikket stramt hele nikkersen). Den marineblå nikkersen er 60 cm.

 

Begynner å lure på om livstykkets siste 3 riller+avfelling på den marineblå nikkersen kanskje er strikket med 3-pinner og ikke 2,5.. at jeg har glemt å bytte pinne. Men usikker!

Tenkte å strikke videre på denne i kveld, men tror jeg må prøve den på Isak i morgen før jeg strikker. Vil ikke risikere å rekke opp ennå mer Smilefjes som rekker tunge Men om det blir for lite så skal jeg prøve å strikke livstykket (mønsteret som er livstykket forresten) mer normalt. Men det er så vanskelig å strikke det normalt! Kanskje jeg skal strikke med pinne 2,5 og strikke litt “normalt”? Virker som om mine mønster blir litt slakke dersom jeg strikker det jeg tror er Bine-normalt. Jeg er ganske nær på strikkefastheta når det gjelder glattstrikk/rettstrikk, men tror mønster blir litt løst. Nå ble det jo ikke løst, men nå har jeg jo hele tiden passet på å strikke stramt.

Vanskelig dette, hehe!

Ingen kommentarer: