lørdag 6. februar 2010

17.mai festdrakt

Nikkersen er ferdig - hurra! Og jeg er storfornøyd! Det tok meg noen dager å strikke livstykket (mønsteret) men selve buksa tok det meg 1 uke å strikke. Garnet er babyull fra Rauma og pinnestørresle er 3. Har strikket lengde i 2 års størrelse, og bredde i 1 års størrelse. Lang og slank gutt. Likevel synes jeg den virker veldig romslig, men det er vel bare godt det.

Her er poden iført buksa:

På baksiden er det knappehull for selene. Selene har litt å gå på, hele 8,5 cm faktisk. Bedre med for lange enn for korte, hehe. Men jeg kan vel ikke heise buksa lengre ned, for da blir det jo "saggenikkers"!



På fremsiden er selene sydd fast. Tror det ble litt for lang avstand mellom selene. Får se om jeg irriterer meg over det i mai - isåfall får jeg sy de på nytt.


Romslig og god å sitte i


..og på huk


Litt detaljer bak


Egentlig så har jeg ikke vært 100% ærlig. Jeg har nemlig tenkt å hekle en kant på buksa, men det trenger jeg hjelp til! På bildene i Rauma-bladet er det heklekanter, men i bladet står det kun at en kan se på bildene for å se hvordan man vil hekle. Men hva om jeg ikke kan så mye om hekling at jeg vet hvordan jeg skal gjøre det slik at det blir pent da?
Heklekanten skal være heklet fast på nederste hvite rille på mønsteret - altså før fortsettelsen av den røde delen av buksa. Helt nederst på mønster-delen/i overgangen til buksa. Det ser ikke ut som at heklinga er så detaljert, det er mer en slags bord/kant/blondekant.

Er det noen der ute som kan hjelpe?

2 kommentarer:

Alba sa...

Du har fått blondekanten på buksa bra til. Lurt å ha en omgang med fastmasker først ! : )
Flott blogg med fine bilder og også detaljer av klærne ! : )

Alba sa...

Skrev kommentaren litt på feil sted.
Skulle ha skrevet den lengre opp
d.v.s. etter at du hadde heklet blondekanten.